Wandeling tussen Bilzerse kastelen en mooie landschappen

Wandel richting het maanlandschap tussen het Munsterbos en het kanaal.

STARTPUNT: Vertrek aan de kerk van Hoelbeek aan de Hoelbeekstraat. Hier kun je je auto parkeren.

Met je rug naar de kerk, sla je rechts af en volg je de Hoelbeekstraat in Noordelijke richting. Je negeert eerst aan je rechter zijde de Rageveldstraat. Vervolgens negeer je aan je linker zijde ook de Jonckholtstraat. Wandel rechtdoor en sla linksaf het Jonckholtpad in. Bewonder aan het einde van dit pad de ruïne ’t Jonckholt.

Wandel terug naar het Jonckholtpad en sla rechts in een klein steegje. Kronkel mee met het bospad. Je komt aan je rechter zijde een trap tegen. Als je hier omhoog gaat heb je een mooi uitkijkpunt over de ruïne.

Aan het einde van dit kleine pad kom je op een T-splitsing. Sla hier rechts af. Je bevindt je nu op een van de oude toegangswegen naar het Kasteel van Groenendaal.

In de verte zie je een brug verschijnen. Loop hier onderdoor en vervolg het pad. Op deze brug loopt de oude tramlijn van Hasselt naar Maastricht. Geniet van het uitzicht om je heen.

Je wandelt nu in de richting van een boerderij. Ga door de poortjes. Van zodra je de boerderij nadert, zie je een bordje ‘privaat’. Je mag hier gewoon verder wandelen. Hou echter rekening met het feit dat je je op privé domein bevindt. Hou je hond goed bij je in de buurt.

Wandel langs de boerderij door. Je nadert nu het kasteel van Groenendaal. Wat een prachtig pand in een prachtige omgeving!

kasteel Groenendaal Hoelbeek

Je vervolgt de geasfalteerde weg. Je zal de eerste weg rechts inslaan. Maar wandel gerust nog een stukje rechtdoor in de richting van het spoor en volg met je ogen het spoor tot in de verte.

Indien je rechtdoor bent gelopen, wandel je nu even terug en sla je de eerste links af. Je begeeft je nu op het pad ‘Heiken’. Wandel deze weg af, geniet in alle rust van de vijver en de omgeving.

Aan het einde van dit pad nader je een T-splitsing met de Zangerheistraat. Steek hier rechtdoor over. Opgepast met oversteken, auto’s rijden hier hard.

Volg verder de ‘Heiken’ in de richting van het Munsterbos. Je passeert verderop aan je rechter zijde de kapel van het geheime leger.

Ga rechtdoor en wandel via het ‘Weerstandspad’ het Munsterbos binnen.

Wandel alsmaar rechtdoor tot je een picknick tafel treft. Hier gaan de bospaden rechtdoor of naar links. Wij negeren de bospaden en gaan rechts een stijl zandpad omhoog. Beklim de weg naar het maanlandschap!

Je begeeft je nu op het maanlandschap, verlaten zandoppervlaktes met hier en daar wat waterpoelen. Water op de maan! Eens boven sla je links af en loop rond de grote poel.

Vind je weg tussen de naaldboompjes en sla uiteindelijk links af naar beneden in de richting van het kanaal.

Wandel langs de slagboom, en sla rechts af. Volg het kanaal in de richting van de brug te Eigenbilzen. Na een tijdje nader je een eerste kruising, ga hier rechtdoor en volg het kanaal verder in de richting van Eigenbilzen.

Sla het tweede pad aan je rechter zijde in. Aan het einde tref je een T-splitsing met de Zangerheistraat. Sla hier links af.

Steek de weg over ter hoogte van een oversteekplaats voor fietsers en sla rechts af het dorp van Eigenbilzen in.

Negeer aan je linker zijde de ‘Lochtstraat’ en wandel rechtdoor over de ‘Fietenstraat’.

Vervolg deze weg. Je wandelt hier gedeeltelijk over de weg. Zorg dat je steeds goed zichtbaar bent en blijf aan de zijkant.

Ga onder de brug van Hoelbeek door en wandel rechtdoor over de Hoelbeekstraat in de richting van de kerk naar je auto.